Sumba - Reisverslag uit Waikabubak, Indonesië van Judith Pluym - WaarBenJij.nu Sumba - Reisverslag uit Waikabubak, Indonesië van Judith Pluym - WaarBenJij.nu

Sumba

Blijf op de hoogte en volg Judith

07 Augustus 2014 | Indonesië, Waikabubak

De afgelopen 2 dagen staan zonder twijfel boven aan in onze Top 5 van deze vakantie. Na een heerlijk relaxed weekje op de Gili eilanden vertrokken we maandag middag met het vliegtuig naar Sumba, een onbekender eiland van Indonesië. De reden voor ons bezoek was bijzonder. Marijn haar opa en oma hebben vroeger op Sumba het Christelijke geloof verspreid, Marijn haar vader is dan ook op het eiland geboren. Gedurende hun periode in Sumba hadden ze een usi (dienstmeisje), Juli. De Familie van der Werf heeft veel voor Juli en haar familie betekend. Drie jaar terug heeft Marijn met haar familie Juli opgezocht, ook zijn er de afgelopen jaren andere familieleden op bezoek geweest. Helaas is Juli kort voor ons vertrek naar Indonesië overleden, wij zijn nu naar Sumba gegaan om namens de Familie van der Werf steun te brengen.

Op het vliegveld stond Mozes ons op te wachten, onze gids voor de komende dagen. Mozes heeft de hele Familie van der Werf begeleid tijdens hun verblijf op Sumba, het was dus een hartelijk onthaal. Sumba is totaal geen toeristisch eiland. Er zijn weinig hotels, geen grote restaurants of shopping malls. Alles is nog zoals het hoort te zijn in Indonesië, gericht op het geloof en de kwaliteit van het leven. Niet gericht op het toerisme. Mozes heeft ons naar het hotel in Waikabubak gebracht waar we heerlijk hebben geslapen, de volgende dag zou ons een bijzondere dag te wachten staan.

Dinsdag werden we om 9 uur opgehaald en zijn we naar de familie van Juli gereden. Dinsdag 5 augustus was het precies 40 dagen geleden dat Juli overleed. Hier hoort een ceremonie bij die wij mochten meemaken. We werden erg hartelijk ontvangen door de man, kinderen en de rest van de familie van Juli. Het was heel bijzonder om te ervaren hoe dankbaar zij de Familie van der Werf zijn voor alles. Marijn haar oma had een video gemaakt met daarop een ingesproken boodschap. Deze hebben we aan de man en kinderen laten zien. Dit was een erg heftig moment. De boodschap raakte de familie diep, er werd veel gehuild. Zonder dat wij konden verstaan wat er werd gezegd voelde we de heftigheid van de emoties, ook bij ons kwamen tranen.

Na de videoboodschap hebben we een mooi boeket gemaakt voor op het graf van Juli. Met zelf geplukte bloemen en een mooie tekst hebben wij een grafstuk gemaakt namens de Familie van der Werf, ook dit werd erg gewaardeerd. Na het leggen van de bloemen volgde de ceremonie. De ceremonie bestond uit het zingen van liederen en het opzeggen van gebeden vanuit de Bijbel. Het was een mooie samenhorigheid! Na de ceremonie volgde de lunch. ’s Middags hebben we nog foto’s gemaakt met de familie en sarongs gekregen. Het geven van een sarong is een groot gebaar in Indonesië. Het staat voor liefde, voor een verbintenis.

Het was een bijzondere dag. Het was zo bijzonder om te ervaren hoe blij we deze mensen hebben gemaakt met een filmpje en onze aanwezigheid. We voelden ons zo ontzettend thuis en welkom. Het was een dag die voor ons beide erg indrukwekkend was, een dag die we niet snel meer zullen vergeten.

Woensdag hebben we wat mooie dingen op Sumba bekeken. ’s Avonds hebben we bij de dochter van Juli gegeten. Ook dit was weer speciaal. De mensen hier willen ons veel cadeaus geven, alleen hebben ze hier het vermogen niet voor. Ze verontschuldigde zich dan ook meerdere keren hiervoor. Wij hebben op onze beurt geprobeerd uit te leggen dat hun gastvrijheid en liefde voor ons zoveel betekend. Dat wij het zo bijzonder vinden om deze mensen te mogen ontmoeten en dit allemaal mee te mogen maken. Het gevoel is niet te beschrijven.
Ja, deze twee dagen waren indrukwekkend, heftig maar ook ontzettend mooi. Herinneringen om te koesteren, een familie om nooit te vergeten.

• 07 Augustus 2014 - 20:20

Margot:

Ik had al het een en ander gehoord over deze bijzondere ervaring.
    Heel mooi verwoord Juud. Jullie hebben een zeer bijzondere reis gemaakt met heel veel indrukken.
    Wat zal het een prachtig fotoboek worden!

• 07 Augustus 2014 - 20:31

Mirjam Hoogduin:

Hoi Judith,

Dit waren weer dagen met een gouden randje.
    Mooi verslag geniet nog even en een goede vlucht terug.
    Liefs Mirjam

• 08 Augustus 2014 - 07:59

Sonja:

Heel mooi, meer woorden zijn niet nodig voor deze ervaring.

• 08 Augustus 2014 - 13:16

"Oma" Coby:

Wat een mooi, ontroerend verhaal Judith. Mooi dat jullie dit samen hebben kunnen doen en beleven!
    Liefs xx